Latest News

Wednesday 26 November 2014

Malaya Merdeka 1957, Malaysia 1963

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) (screenshot)
TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:


  (i) Gambar ini belum cuku jelas? Dimanakah kerajaan persekutuan tanah melayu... oleh FB Page SSKM4Borneo



  BARU-BARU ini ada segelintir pihak di laman facebook yang mempertikaikan tahun kemerdekaan Negara Malaysia dengan menggunakan bukti sekeping poskad lama yang bercop pada tarikh sedemikian. Ini seharusnya tidak timbul dan mengelirukan masyarakat kita. 

  Seolah-olah sudah nampak tetapi berpura-pura pula hanya semata-mata untuk wujudkan provokasi kecil. Bila diambil tindakan undang-undang, dipersalahkan pula kerajaan. By the way, We are not in favor to any parties, but this is TRUTH! 

  Dengan itu, sila baca dan faham.

  POSKAD yang menunjukkan sambutan tahun pertama Malaya, berlaku pada 31 ogos 1958 atas sebab Malaya merdeka pada 31 ogos 1957.






  Persekutuan Malaysia dibentuk pada 31 ogos 1963 selepas Sabah dan Sarawak menyertainya.

  Peta Persekutuan Malaysia di mana, peta kawasan Sabah dan Sarawak bersama-sama dengan Malaya dan sambutan tahun pertama berlaku pada 31 Ogos 1964.

  Selepas tahun 1963, Malaya bertukar kepada Persekutuan Tanah Melayu. Sementara Sabah dan Sarawak tetap dengan namanya begitu juga dengan Singapura.

  Sebenarnya Malaya dan Singapura merdeka bersama-sama. Namun, kerana Singapura terancam akan dikuasai komunis maka pemimpin Singapura Lee Kuan Yew bersetuju dengan cadangan pembentukan Persekutuan Malaysia bersama-sama dengan Sabah dan Sarawak.

  Melalui persekutuan, hanya negeri yang merdeka sahaja boleh menyertainya, Atas sebab itu, penjajah iaitu British memerdekakan Sabah dan Sarawak terlebih dahulu.

  Selepas Sabah dan Sarawak merdeka, maka terwujudlah negara baru yang dikenali sebagai Negara Malaysia.

  Sekian, Ringkas dan Padat.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook