Latest News

Thursday 27 November 2014

Penentuan Harga Minyak Dibongkar!

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) SUBSIDI MINYAK UMNO BN PENIPU MAHA BESAR DI ABAD INI... Oleh FB Page Tulun Sabah (screenshot)
(ii) Kami ditipu kononnya ada SUBSIDI.Oleh FB Luke James Stephens Biajin (screenshot)


ADA caption ynag disebarkan melalui media sosial, kononnya cara penentuan harga minyak.  Pada cation seolah-olah, itulah harga minyak sebenar yang dijual di pam minyak.

Sebenarnya yang bercakap itupun tidak tahu, bahawa harga yang dipaparkan itu adalah harga minyak mentah, iaitu RM253.44/barel (159 liter) @RM1.59/liter.

Minyak mentah yang dijual pada harga itu hanya 41 peratus petrol yang diisi dalam tangki kereta kita, iaiti RON95, cuba kira sendiri berharga minyak itu? , cuba tekan kalkulator RM1.59/0.41=??? terperajat bukan? harga minyak yang telah diperoses adalah RM3.88/liter. Dalam harga ini, belum lagi termasuk komisyen pam minyak, pengedar dan rantaian lain yang boleh mencapai 30 sen seliter.

Mengapa Petronas masih boleh menawarkan pada harga RM2.58/liter? sebabnya Petronas mengambil kira produk iringan seperti karosene, bitumen, tar dan sebagainya.

Ini lah masalahnya, kalau ramai orang tiba-tiba menjadi pakar ekonomi, sedangkan mereka sendiri tidak tahu hujung pangkal, benda yang mereka paparkan. Kepada mereka yang mengatakan bahwa itu adalah fakta, cubalah isi di tangki sendiri!
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook