Latest News

Monday 1 December 2014

Kalau benarlah Musa RAKUS...Mengapa Ekonomi Sabah Berkembang Pesat?


SATU fakta yang tidak boleh dinafikan, semasa Musa dilantik sebagai Menteri Kewangan Sabah, simpanan Sabah hanya RM200 juta. Sejak itu, dari tahun ke tahun simpanan negeri terus bertambah, sehinggalah mencapai RM3bilion.

Jika benarlah Musa rakus, mengapa simpanan kewangan Sabah terus bertambah?

Sejak Musa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003, bajet pembangunan negeri dari tahun ke tahun terus bertambah, malah bajet tahun 2012 mencecah lebih RM4 bilion, berbanding Selangor yang hanya RM1.6bilion.

Jika benarlah Musa rakus dan tidak telus dalam mengatur kewangan, mengapa Ketua Audit Negara memperakui, bahawa pengurusan Kewangan Negeri antara yang terbaik dalam negara bersama Pulau Pinang?

Jika benarlah Musa rakus mengapa pelaburan swasta boleh mencapai RM10bilion untuk suku pertama tahun 2012?

Jika benarlah Musa rakus, mengapa kadar kemiskinan negeri terus merudum? pada tahun 2003 semasa Musa dilantik sebagai Ketua Menteri, kadar kemiskinan Sabah berada di atas 24 peratus, kadar itu berjaya diturunkan dan kini kadar kemiskinan hanya 15 peratus. Kadar kemiskinan ini akan terus turun, apabila projek-projek membasmi kemiskinan seperti Jelapang Padi, Agropolitan, PIOC dan Sabah Development Corridor siap dan berjalan sepenuhnya.

Projek mega seperti projek Baja di Siptiang, projek minyak dan gas di Kimanis serta Kota Belud, akan menyumbang peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah.Apabila projek-projek ini berjalan sepenuhnya, kadar kemiskinan negeri akan terus merudum.

Sebenarnya mereka yang mengritik Musa dengan berbagai tuduhan yang direka, adalah mereka yang cemburu kepada kejayaan Ketua Menteri itu.

Sebenarnya pembangunan ekonomi negeri begitu pesat bermula tahun 2003, menunggu 18 tahun pembangunan yang dicipta Tan Sri Harris Salleh tahun 1976-1985.

Dalam soal politik, Musa mendapat sokongan padu daripada para pemimpin yang mempunyai perjuangan yang sama dengan beliau, yakni membangun negeri dan rakyat. Musa hanya tidak disenangi oleh mereka yang rakus projek untuk kepentingan diri sendiri.

Musa hanya tidak disukai oleh mereka yang mahu kuasa- walaupun mereka itu suatu ketika telahpun diberi peluang termasuk jawatan menteri, namun, gagal membawa pembangunan di kawasannya khasnya dan umumnya di negeri ini, kerana matalamat mereka itu, hanya untuk mendapatkan projek demi kepentingan poket sendiri.

Apabila jawatan yang diamanahkan ditarik balik, kerana gagal membawa pembangunan untuk rakyat dan negeri, mereka kecil hati, lalu me-reka-reka berbagai alasan, termasuk keluar daripada parti yang memberi sumbangan peribadi kepada mereka.

Bagi mereka yang masih bersama parti, sanggup pula menjadi gunting dalam lipatan, untuk menjatuhkan Musa. Berbagai gerak saraf mereka reka, seolah-olah Musa membolot semua projek yang dilaksanakan dalam negeri.

Mereka lupa, bahawa Musa lah yang bertanggungjawab mengagih-agihkan semua projek dalam negeri, atas kapasitinya sebagai Ketua Kerajaan dan Menteri Kewangan, namun beliau tidakpun berkuasa terhadap projek-projek yang dilaksanakan kementerian persekutuan, sedangkan kalau diimbas sepintas lalu, peruntukan daripada persekutuan berkali lipat berbanding peruntukan kerajaan negeri yang mengalir ke dalam negeri ini.

Menuduh Musa sebagai rakus, hanya mainan politik yang cemburu, mainan politik yang kurang arif mengenai pembangunan negeri.

Sikap diam Musa terhadap semua tuduhan ini, menggambarkan bahawa beliau tidak terpengaruh dengan semua tuduhan rekaan itu, kerana beliau tahu apa yang dilakukannya
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook