Latest News

Thursday 25 December 2014

Mustahaknya Akta Hasutan 1948


SEHARUSNYA tiada rakyat yang khuatir berkaitan Akta Hasutan 1948 yang dikekalkan dengan penambahbaikan apabila memasukkan peruntukkan khas berkaitan dengan agama Islam dan agama-agama lain serta peruntukkan mendakwa penghasut SSKM.

Akta ini fungsinya seperti penjara. Kita tidak akan masuk penjara jika kita tidak melakukan sebarang kesalahan yang melanggar undang-undang.  

Umpamanya seperti kita tidak akan dibaham buaya jika kita tidak masuk kolam buaya atau tidak akan dipatuk ular jika kita tidak menganggu ular.

Pokok panggalnya, akta itu tidak menganggu sesiapa bagi setiap rakyat jika semua patuh kepada peraturan dan undang-undang dalam negara.

Dalam masyarakat yang semakin canggih atas bersama dasar serta kualiti pendidikan yang semakin canggih, aliran maklumat yang semakin cepat sehingga membuatkan dunia terasa cukup kecil. Tapi sayangnya kemodenan seperti itu, ada juga rakyat yang mengambil peluang melakukan niat jahat serta percubaan untuk menarik perhatian

Biasanya, suatu yang jelek dan bermaksud menungkah arus itu sering mendapat perhatian. Perhatian bagaimanapun tidak semestinya dipersetujui. Namun naluri manusia, kadang-kadang apabila membaca sesuatu yang berulang-ulang lama kelamaan akan percaya dan menerima. Inilah juga salah satu kaedah cara orang yahudi membuat pekerjaan keji. Propaganda, viral and do consistent untill got satisfied results and impact! Benda yang tidak betul pun jadi betul dan berita yang palsu pun boleh jadi benar. Penyelewengan masa lalu dan selamanya! Sudah menjadi trending. Now you know why jews controlling all over the world. Too bad!

Sebagai contoh yang berlaku di sini iaitu propanganda yang dilakukan oleh SSKM yang pada mulanya tidak dirasakan pun. Namun, selepas beberapa orang menjadi mangsa, secara tersusun mengulang-ulang perkara bohong akhirnya ada yang mempercayainya dan turut terikut-ikut. Lebih-lebih lagi ada yang cukup emosi.

Kemajuan internet teknologi dan komunikasi (ITC) sehingga boleh memungkinkan mereka mereka dapat mencipta/mereka-reka sesuatu yang tiada kepada suatu yang ada serta nampak betul. Sesuatu yang hanya baru direka dan boleh kelihatan seperti lesuh atau dikatakan sebagai bahan sejarah.

Penggerak SSKM mempergunakan informasi teknologi untuk menyebarkan pemalsuan fakta, serta mengulanginya pembohongan itu seolah-olah sesuatu ianya benar. Malah, membuat catatan bahawa hanya mereka sahaja yang mempunyai dokumen seperti itu sambil mendakwa bahawa dokumen seperti itu disembunyikan untuk diketahui kepada sesiapa saja bila sudah tiba masanya.

Mereka mendakwa kerana ada hubungan baik dengan negara asing terutama di negara British, maka mereka ada laluan memperolehi dokumen seperti itu.

Kerajaan yang bertanggungjawab adalah kerajaan yang mahu mengekalkan keutuhan negara demi anak cucu kita sebagai generasi masa depan dan penyambung warisan. Ia perlu mengambil langkah-langkah pencegahan kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati.

Akta pencegahan perlu ada dalam setiap negara. Malah, negara maju seperti Amerika Syarikat pun mempunyai akta pencegahan malah meniru Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) yang dimansuhkan di negara kita.

Faktor agama juga merupakan faktor sensitif yang boleh mencetuskan huru-hara sekiranya jika tidak ada satu peraturan yang melarang dan mempersoalkannya.

Malaysia yang merupakan negara majmuk, pelbagai bangsa, agama dan sukuan perlu ada suatu mekanisme undang-undang yang tepat untuk mengelak membangkitkan sebarang unsur yang boleh menjurus kepada perbalahan dan perpecahan. Itulah Akta Hasutan 1948.



  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook