Latest News

Monday 26 January 2015

KENAPA AKTA HASUTAN 1948 PERLU

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Akta Hasutan 1948 tidak pernah dipinda... Oleh FB Luke JS Biajin  (screenshot)

EKORAN pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), nampaknya pihak-pihak yang mahu berlaku huru-hara dalam negara dengan mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama semakin menjadi-jadi. Nasib baik Akta yang belum dimansuhkan masih diguna pakai iaitu Akta Hasutan 1948. Jika sekiranya tiada akta itu, kehancuran negara tidak dapat dibendung kerana tiada lagi undang-undang yang boleh digunakan untuk membendung tindakan para penghasut dan pemutar belit.

Negara berbilang kaum seperti Malaysia sebenarnya memerlukan Akta seperti ISA kerana Amerika Syarikat pun mempunyai akta seumpama itu. 

Rakyat yang mahukan keamanan dan keutuhan negara ini, sangat bersyukur kerana masih ada akta yang boleh digunakan untuk mengambil  tindakan oleh para pelampau.

Walaupun, akta hasutan 1948 ditambah baik dengan memasukkan tindakan kepada penghasut yang mahu Sabah dan Sarawak keluar daripada Malaysia. Namun hingga setakat ini, belum ada lagi sesiapa berkenaan yang ditangkap atau didakwa menggunakan akta tersebut.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook