Latest News

Friday 9 January 2015

PEMUTIHAN PATI

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Kenapa tiada penguatkuasaan di Sabah Oleh FB Luke JS Biajin (screenshot)

SUDAH kerap kerajaan mengadakan operasi pemutihan PATI seluruh negara. Kos yang terlibat dengan operasi itu sangat tinggi. Namun, pemghalang utama adalah para majikan yang enggan berkerjasama, sehingga mereka menunggu operasi penangkapan dan membiarkan pekerja PATI mereka ditangkap untuk mengelak membayar gaji.

Salah satu penyebab PATI adalah majikan, kerana membiarkan permit atau passport pekerja mereka tamat tempoh tanpa pembaharuan.

Pemilik Facebook yang mendakwa bahawa PATI ada hubungan dengan UMNO, harus memberi kerjasama dan menggunakan kepintanrannya di dunia maya memaklumkan kepada para majikan yang mempekerjakan PATI agar tidak meneruskan tindakan itu. 
Ini kerana sudah tentu ianya menjadi masalah kepada negara.

Kerajaan yang ditunjangi UMNO sudah merasakan bahang kebanjiran PATI kerana ianya boleh mencerminkan kelemahan penguatkuasaan undang-undang.

Kerajaan tidak pernah membenarkan masalah ini berlaku, akan tetapi pihak-pihak tertentu yang mencipta beban ini  bukan sahaja menjadi masalah kepada  kerajaan akan tetapi kepada rakyat sendiri.



  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook