Latest News

Friday 16 January 2015

UMNO MASUK SABAH PADA TAHUN 1991

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Umno semakin terdesak di Sabah... Oleh FB LukeJS Biajin (screenshot)

BERMULA dengan Sabah merdeka, negeri di bawah bayu diperintah oleh parti tempatan. Sehingga tahun 1976 adalah kerajaan USNO yang memerintah. Selepas itu, sehingga tahun 1985 Parti Berjaya pula yang memerintah dengan diikuti Parti PBS memerintah sehingga tahun 1994.

Sebenarnya, Parti Umno merupakan parti yang menyelamatkan Sabah. Semasa parti itu menjadi tunjang kerajaan, maka kadar kemiskinan turun ke paras 8.1 peratus di mana berdekad yang lalu kadar kemiskinan kekal di atas 20 peratus.

Pada zaman pentadbiran Umno pembangunan Sabah meningkat. Di zaman parti Umno sebuah Universiti Malaysia Sabah (UMS) turut dapat dibina. Di zaman pemerintahan Umno juga Sabah mempunyai kilang urea, penapis minyak dan kini turu mempunyai syarikat carigali minyak dan gas.

Terkini, sebuah projek mega bagi menaik taraf kemudahan infrastruktur jalan raya 'Transborneo' juga dapat dibina yang berkos RM27 bilion.

Dakwaan pemilik facebook bahawa Umno merosakan rakyat Sabah adalah dakwaan karut dan orang itu menafikan kejayaan para pemimpin negeri.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook