Latest News

Tuesday 3 February 2015

HARGA BARANG KEPERLUAN TIDAK TURUN MESKIPUN HARGA MINYAK TURUN

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) BOIKOT PENIAGA CINA Oleh FB Page 1 Suara Sabah (screenshot)

NAMPAK sangat bahawa para peniaga mengambil peluang semasa subsidi minyak dikurangkan. Mereka berlumba-lumba menaikkan harga malah disokong oleh pihak pembangkang khususnya Pemimpin PKR, Rafizi Ramli.

Namun, selepas harga minyak turun yang kini pada paras terendah untuk tempoh lebih 5 tahun, barang-barang keperluan harian bukan sahaja tidak turun malah ada kecenderungan menaik.

Para peniaga/pemborong memberi pula alasan, minyak bukan boleh diminum atau boleh dimakan.

Malaysia mempunyai masalah jika berkaitan dengan harga barangan keperluan kerana para peniaga bersifat monopoli, iaitu digerakkan oleh satu kumpulan etnik, Cina. No hurt feeling guys, but it is true!

Semua pekedai runcit tidak kira bangsa mendapat bekalan daripada pengilang-pengilang yang dikawal majoriti kaum Cina.

Kita maklum bahawa kaum ini sudah menjadikan harga barangan sebagai bahan politik agar supaya rakyat benci lagi kepada kerajaan yang dipimpin oleh kaum Melayu/bumiputera.

Kaum bumiputera atau kaum India sudah terperangkap dengan keadaan ini, kerajaan turut tidak boleh berbuat apa-apa lagi kecuali melaksanakan dasar HARGA MAKSIMUM bagi barangan tertentu. Jika tidak, para pengguna akan terus menjadi mangsa.

Kenyataan menteri yang menjaga keperluan barangan domestik, Datuk Seri Ismail Sabri yang membidas peniaga kaum Cina tidak akan berbekas atau berimpak sebaliknya  para pemimpin Cina akan pula mempolitiknya dan menuduh menteri itu sebagai racist/perkauman. Bijak sangatkan?

Yakinlah, kaum Cina tidak dapat mengalahkan parti-parti yang dikawal oleh bumiputera sendiri, melalui Pilihanraya. Akan tetapi, dengan cara mewujudkan kebencian kepada kerajaan melalui kenaikan harga barangan, maka rakyat akan meluat kepada kerajaan, di mana pada akhirnya akan menyokong parti-parti tunggangan kaum cina seperti PKR atau PAS. Inilah fakta sebenarnya... Permainan politik!!
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook