Latest News

Monday 20 April 2015

KEUNTUNGAN PETRONAS HANYA 15 PERATUS!

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Musa kata tiada keperluan untuk mengadakan perbincangan khas mengenai P20 dengan Federal... Oleh FB Luke JS Biajin (screenshot)
(ii) bapa PATI sabah yang kata... Oleh FB Page Pembongkaran Penipuan UMNO BN (screenshot)
(iii) KM sabah (bapa PATI sabah) membantu memiskinkan Sabah... Oleh FB Page Pembongkaran Penipuan UMNO BN (screenshot)

BAGAIMANA Petronas memberikan bayaran sebanyak 20 peratus, sedangkan keuntungan hanya 15 peratus. Oleh sebab itu, Datuk Seri Musa Aman memberi jawapan bahawa mustahil Petronas dapat memberikan 20 peratus ke atas daripada hasil minyak dan gas.

Cari gali minyak adalah industri padat modal, di mana Petronas bukan bersendirian akan tetapi bekerjasama dengan syarikat-syarikat gergasi minyak lain seperti Shell.

Setiap rakan niaga (JV), selepas ditolak kos yang meliputi 85 peratus, keuntungkan Petronas  hanya 15 peratus. Daripada 5 peratus ini, 5 peratus diberikan kepada negeri di mana minyak dan gas itu diperolehi, 5 peratus seterusnya disimpan petronas sebagai modal pusiangan dan 5 peratus lagi diberikan kepada kerajaan persekutuan.

Kerajaan persekutuan memerlukan 5 peratus itu bagi maksud pertahanan negara, mengawal perairan negara selain membina infrastruktur bagi keperluan operasi menjaga kedaulatan negara.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook