Latest News

Thursday 25 June 2015

DUA KEADAAN YANG BERBEZA

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) PERBEZAAN MENYALURKAN BANTUAN DI MALAYSIAOleh FB page Solidarity 4 Sabah (screenshot)

GAMBAR-gambar yang menunjukkan Sabah sedang mengalami keadaan musibah banjir manakala di Selangor pula adalah bukan musibah banjir sebaliknya tiada bekalan air kerana kemarau.

Bantuan bagi musibah banjir adalah bukan para mangsa yang bukan berdepan dengan air kerana air merupakan asas menjadi permasalahan. Para mangsa yang mengalami kekurangan air bersih merupakan keperluan minum yang perlu diutamakan. Manakala semasa kemarau, masalah yang dihadapi adalah air untuk keperluan untuk mandi, mencuci dan lain-lain lagi.

Semasa kejadian gempa bumi di Ranau, Sabah pada 5 Jun lalu, seawal pukul lapan pagi lagi ketua menteri Sabah kita iaitu Datuk Seri Musa Aman telah mengarahkan bantuan segera dijalankan oleh ahli jawatankuasa bencana negeri selain mengistiharkan cuti sebagai hari berkabung bagi seluruh penjawat kerajaan bagi kawasan Ranau dan Kundasang.

Jawatankuasa bencana banjir negeri, bukan sahaja terdiri daripada agensi kerajaan yang juga disertai oleh pelbagai NGO dan individu. Oleh sebab itu, terlihat ramai para individu yang terlibat membantu.

Page Solidarity 4 Sabah, sebenarnya tiada pun bukti yang telah membantu walaupun sekotak air kosong.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook