Latest News

Wednesday 2 September 2015

MEMANG NORTH BORNEO DIBEBASKAN PENJAJAH PADA 31 OGOS 1963

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) The Sabah Government is in a dilemma over a 4-acre site in Tamparuli Oleh Web freemalaysiatoday (screenshot)

NORTH Borneo (Sabah) diberikan Internal Self-Government  pada 31 Ogos 1963 dan kemudiannya pada 16 September menyertai pembentukan Persekutuan Malaysia.

Sesebuah negeri dianggap merdeka secara persendirian apabila mendapat pengiktirafan daripada Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Selain itu, negeri yang merdeka perlu dibentuk kabinet namun bagi North Borneo (Sabah), kabinet pertama dibentuk selepas 16 September 1963. Juga, North Borneo (Sabah) diiktiraf sebagai negeri merdeka melalui Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

Apa yang cuba dilakukan oleh Doris Jones dan konco-konconya adalah mahu mengelirukan pihak-pihak tertentu agar supaya mempunyai isu panas agar supaya pihak pemberi dana kepada SSKM terus menyalurkan dana. SSKM bagi Doris Jones adalah sumber kewangan adalah sama dengan Maria Chin Abdullah dan konco-konconya yang menggunakan Bersih sebagai sumber mendapatkan dana.

Doris Jones dan orang-orangnya mencuba menjadi pakar sejarah sedangkan latar belakang mereka, tiadapun yang belajar sejarah melainkan isu yang mereka putar belit adalah melalui pembacaan berulang. Kemudian isu atau maklumat-maklumat tersebut diputar belit bagi maksud menyakinkan kepada penaja bahawa mereka mempunyai isu untuk diperjuangkan.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook