Latest News

Saturday 14 January 2017

CUBAAN Mengelirukan Berkenaan Cadangan Klinik Kesihatan Penampang

TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) What's the matter with penampang ni... Oleh FB Page Demi Sabah – Kelab Penyokong Darell Leiking (screenshot)
(ii) Satu lagi kejayaan BN: Hospital Halimunan untuk Hantu2 di Penampang... Oleh FB Jo nandu (screenshot)
(iii) Janji Tarang Bulan dari Umno BN... Oleh FB Page Tulun Sabah (screenshot)
(iv) Kekalahan upko bukan bermakna penutupan kesejahteraan rakyat... Oleh FB Luke Js Biajin (screenshot)

CARA orang mendapatkan projek kerajaan bermacam-macam termasuk pemilik tanah. Pemilik tanah di daerah Penampang itu mencadangkan agar tanah miliknya dibangunkan sebagai 'Klinik Kesihatan' dengan syarat pembinaan itu diberikan kepada pemilik atau proksi pemilik tanah. Ertinya, kerajaan sebenarnya tiada cadangan membina klinik seumpama itu tetapi dicadangkan oleh pemilik tanah.

Asas kepada cadangan itu memang pada awalnya dipersetujui. Atas sebab itu, majlis pecah tanah turut dilakukan namun peruntukan pembinaan itu perlu kajian. 

Apabila kajian dibuat maka didapati, tiada keperluan segera pembinaan klinik seumpama itu berikutan klinik-klinik termasuk hospital yang ada di sekitar seperti Hospital Queen Elizabeth I dan II serta hospital-hospital lain mahupun klinik-klinik lain seperti UTC boleh dijangkau oleh penduduk Penampang antara 10-30 minit perjalanan. Dalam keadaan yang demikian, maka cadangan membina klinik itu tidak menepati keperluan untuk masa segera tetapi mungkin di masa hadapan.

Membina pusat kesihatan bukan diasaskan apa kawasan itu kawasan pembangkang atau kerajaan. Tetapi berasaskan kepada keperluan rakyat. Kota Kinabalu adalah kawasan pembangkang sejak sekian lama tetapi pusat-pusat kesihatan tumbuh bagaikan cendawan. Ini bermakna pembinaan pusat-pusat seumpama itu sangat bergantung kepada keperluan rakyat.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook