Latest News

Sunday 5 February 2017

MENJAWAB TUDUHAN-TUDUHAN YANG DILEMPARKAN DATUK SERI SHAFIE AFDAL PADA SIDANG MEDIA BELIAU


Dakwaan 1

Datuk Seri Shafie Apdal berkata, ia adalah mustahil untuk YAB Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman tidak tahu tentang Projek Pembangunan Luar Bandar NKRA.

Jawapan 1:

Kementerian KKLW bekerja di silo di negeri Sabah. KKLW telahpun menubuhkan 'Pejabat' sendiri Cawangan Negeri (PCN) di Sabah. Dengan mewujudkan KKLW PCN Negeri, ini menunjukkan bagaimana keengganan KKLW untuk bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Sabah, sedangkan kerajaan negeri mempunyai sendiri Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) Sabah.  Keengganan KKLW untuk bekerja bersama-sama dengan KPLB bermula sejak Datuk Seri Shafie Apdal mengambil alih KKLW.

Sebagai contoh, KKLW telah berurusan secara langsung dengan Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) sewaktu menjalankan Projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) di Sabah. KKLW hanya menjemput wakil dari Ekonomi Planning Unit (EPU) Sabah tetapi hanya sebagai pemerhati. EPU Sabah tidak mempunyai kuasa untuk campur tangan dalam sebarang perkara tertentu.

Dakwaan 2

Datuk Seri Shafie Apdal - "Satu pasukan petugas yang dipengerusikan oleh TPM telah ditubuhkan untuk meneliti projek-projek pada masa itu. Kami membincangkan banyak isu-isu yang berjaya dikumpulkan. Jadi, jika Musa berkata, beliau tidak tahu apapun mengenai perkara ini ia adalah satu pembohongan."

Jawapan 2:

Pasukan petugas dipanggil menghadiri mesyuarat Pasukan Petugas Penyampaian (DTF) bagi Inisiatif NKRA dan dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Mesyuarat terakhir DTF dipengerusikan oleh YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin. Mesyuarat DTF biasanya diadakan di Parlimen. Menteri-menteri yang dijemput untuk Mesyuarat Pembangunan NKRA Luar Bandar DTF termasuk YAB TPM, Menteri KKLW dan Menteri PEMANDU sahaja. YAB Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman tidak pernah dijemput untuk membincangkan perkembangan mengenai projek-projek NKRA Luar Bandar.

Mesyuarat Pasukan Petugas Khas itu tidak diadakan secara berkala. Ia sepatutnya diadakan sebulan sekali atau setiap suku tahun tetapi mesyuarat itu hanya diadakan beberapa kali sejak 4 tahun lepas. Seperti yang dinyatakan oleh Datuk Seri Shafie Apdal sebab mengapa mesyuarat DTF ditubuhkan adalah untuk menyelesaikan masalah tertentu timbul daripada Projek Pembangunan Luar Bandar NKRA. Tetapi tidak pernah ada apa-apa masalah sebenar yang dilaporkan oleh KKLW kerana mesyuarat itu jarang diadakan.

Dakwaan 3

Datuk Seri Shafie Apdal berkata, Kerajaan Negeri Sabah juga telah menubuhkan Jawatankuasa Pusat Serenti (OSA) untuk membantu menyelesaikan isu-isu yang berkaitan dengan pelaksanaan projek.

"Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah yang melapor terus kepada Ketua Menteri Sabah. Jangan beritahu saya Musa tidak tahu ini. Ia adalah mustahil bahawa Ketua Menteri Sabah tidak mempunyai maklumat mengenai projek-projek NKRA di Sabah."

Jawapan 3:

Kerajaan Negeri Sabah tidak menubuhkan apa-apa jawatankuasa One Stop Agency (OSA) ke atas perkembangan projek KKLW NKRA Luar Bandar. KKLW melalui Datuk Seri Shafie Afdal tidak pernah memulakan apa-apa perbincangan dengan Kerajaan Negeri Sabah mengenai perkembangan Pembangunan Luar Bandar NKRA serta maklumat kemajuan projek dengan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri atau EPU Sabah.

Dakwaan 4

Datuk Seri Shafie Apdal berseloroh bahawa walaupun ia adalah benar bahawa Musa tidak tahu ini (Mesyuarat OSA) tetapi PEMANDU menerbitkan laporan tahunan mengenai pelaksanaan projek dan menghantarnya kepada ketua menteri dan ketua-ketua jabatan untuk mendapatkan maklumat mereka.

Jawapan 4:

Pertama, Laporan Tahunan PEMANDU tidak menyenaraikan semua projek dilaksanakan dan disiapkan dalam laporan tahunan mereka. PEMANDU hanya menekankan pencapaian projek yang telah dicadangkan oleh Kementerian Datuk Seri Shafie Apdal. Kedua, PEMANDU tidak menghantar laporan tahunan mereka kepada Pejabat Ketua Menteri dan Ketua-Ketua Jabatan untuk maklumat mereka.

Kenyataan palsu 1

Datuk Seri Shafie Apdal berkata, kerajaan negeri telah diberi taklimat mengenai semua projek serta pelaksanaannya.

Fakta benar:

Pada hakikatnya, Kerajaan Negeri Sabah sama ada dari Pejabat Ketua Menteri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri atau Unit Perancang Ekonomi Negeri tidak diberikan laporan bulanan atau setiap tahun pada semua Projek Pembangunan Luar Bandar NKRA oleh KKLW. KKLW bekerja secara langsung dengan agensi-agensi (JANS, JKR dan SESB) dan kontraktor yang terlibat tanpa memaklumkan Pihak Berkuasa Utama Negeri (Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri atau EPU Sabah) segala maklumat penuh dan kemajuan Projek NKRA KKLW.

Kesimpulan:

Jikalau Datuk Seri Shafie Apdal KKLW melaporkan masalah projek Pembangunan Luar Bandar NRKA sebelum ini kepada Kerajaan Negeri Sabah, kami pasti kerajaan negeri akan melakukan segala-galanya menggunakan kuasa yang ada pada kerajaan negeri untuk mengurangkan masalah dan membawa perkara ini ke peringkat tertinggi seperti Ketua Menteri Sabah untuk membantu menyelesaikan masalah ini.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook