Latest News

Saturday 22 July 2017

Kewujudan Kg Numbak Untuk PATI?

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) bagaimana setinggan PTI... Oleh FB Tj Ajmain (screenshot)

SALAH satu sebab mengapa pengkalan TLDM dibina di Sepanggar, kerana kawasan itu diceroboh pihak-pihak tertentu termasuk PATI.

Sebelumpembinaan pengkalan TLDM, kawasan Sepanggar semacam Pulau Gaya kedua, kerana diduduki PATI, selain Lembaga Padi Inanam.

Apabila diputuskan pengkalan TLDM dibina, maka kawasan itu perlu dikosongkan, dan penduduk yang mendiami kawasan itu dipindahkan, maka terwujudlah Kg Numbak.

Sebenarnya, hanya warganegara sahaja atau penduduk tempatan dibenarkan berpindah sementara di kg itu, namun, selepas lebih 10 tahun, kawasan itu dipenuhi rumah-rumah setinggan yang dibina penduduk tempatan, bagi maksud mneyewakan rumah-rumah itu kepada PATI.

Penduduk tempatan itu selain pelindung kepada PATI, akan tetapi mata dan telinga kepada mereka, sebab itulah setiap operasi memburu, menangkap PATI, hanya sedikit yang dapat ditangkap.

Bagi penduduk tempatan yang membina rumah setinggan, pelanggan utama mereka adalah PATI, dan ianya juga merupakan sumber pendapatan.

Jangan salah pihak kerajaan atau pemimpin politik, kerana wujudnya kg Numbak yang dipenuhi PATI, kerana ianya disebabkan karenah penduduk tempatan sendiri.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook