Latest News

Tuesday 29 August 2017

Dasar Kabotaj

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Memanlah kabotaj baik untuk syrikat perkapalan malaya... Oleh FB Pejuang Dusun (screenshot)

Dasar kabotaj melindungi syarikat perkapalan tempatan. Syarikat perkapalan tempatan, termasuk syarikat-syarikat milik negeri Sarawak dan Sabah. Pengguna facebook itu, hanya menyebut bahawa dasar kabotaj hanya melindungi syarikat perkapalan Malaya, ertinya dakwaan itu menghina syarikat-syarikat perkapalan Sarawak dan Sabah, seolah-olah tiada syarikat daripada dua negeri itu terlindungi melalui dasar kabotaj.


Dalam surat khabar yang dipetik, pengguna facebook seolah-olah tidak tahu membaca, kerana syarikat perkapalan tempatan mengeluh, bahawa pengcualian sementera Dasar Kabotaj, telah menyebabkan syarikat-syarikat mereka kehilangan perniagaan, malah terpaksa mengurangkan kakitangan .

Dasar Kabotaj, melarang syarikat perkapalan besar milik asing, memungah barangan di pelabuhan-pelabuhan Sabah dan Sarawak. Kini, selepas dasar kabotaj dikecualikan untuk sementara, syarikat-syarikat perkapalan tempatan telah kehilangan perniagaan.

Pengecualian dasar kabotaj untuk melihat impak kepada harga barangan di Sabah dan Sarawak, kerana ada pihak yang mendakwa, bahawa harga barangan di Sabah dan Sarawak tinggi berbanding Semenanjung, kerana dasar kabotaj. Namun selepas dua bulan pelaksaan pengecualian dasar itu, tidak ternampakpun impak kepada harga barangan di dua buah negeri itu, yang ternampak, hanya syarikat perkapalan tempatan kehilangan perniagaan.

Dakwaan pengguna facebook itu, bahawa dasar kabotaj hanya menguntungkan syarikat Malaya, hanya dakwaan, dan menunjukkan, dia tidak tahu apa-apa berkaitan syarikat perkapalan.  
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook