Latest News

Tuesday 26 September 2017

Tanah Kerajaan

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Kerajaan UMNO-BN terus perbodohkan penduduk orang asal melalui rampasan hak2 Tanah mereka di pedalaman... Oleh FB Mike Lius (screenshot)

Sebelum diperkenalkan Geran Komunal oleh Tan Sri Musa Aman, sebaik sahaja beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri, seluas 1.4juta hektar tanah kerajaan yang diberikan kepada bumiputera telah dijual oleh pemilik asalnya kepada bukan bumiputera.



Atas pertimbangan itulah, kerajaan tidak memberikan lagi geran individu sebaliknya geran komunal. Melalui geran komunal, maka tanah tidak boleh dijual, melainkan hanya boleh diwariskan, kepada generai penerus, misalnya, bapa kepada anak kepada anak kepada anak dan seterusnya.

Parti Warisan Sabah, mahu “pok” kalau mereka memerintah, maka tanah kerajaan mereka pohon dan jual untuk dapat duit cepat.

Sebab itu, ramai penduduk pedalaman, sekarang menceroboh tanah simpan kerajaan, kerana tanah yang diberikan kerajaan dahulu, sudah jadi milik orang lain.

Untuk membendung gelaja menceroboh tanah kerajaan, maka dipekenalkan geran komunal. Jika benar, bahawa tanah sesuatu kawasan, memang layak diberikan geran komunal, maka kerajaan akan memberikannya.

Untuk rekod sehingga Julai 2017, kerajaan Sabah telah meluluskan 119 ribu ekar geran komunal melibatkan 213 kampung.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook