Latest News

Sunday 19 November 2017

Contoh Manusia Hanya Tahu Makan, Tidak Tahu Berak

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Hanya 2 contoh hasil bumi Sabah... Oleh FB Tj Ajamain (screenshot)

Bagaimana boleh percaya pada manusia yang hanya tahu makan tetapi tidak tahu berak? Hanya tahu makan, tidak tahu cari makan. 


Contoh kebodohan pengguna facebook itu, apabila memberikan komen berkaitan pendapatan daripada cukai minyak kelapa sawit dan royalti minyak. Dia fikir, minyak kelapa sawit dan minyak itu terpancut sahaja, tanpa menggunakan kos untuk mengeluarkannya. 

Manusia seperti ini, sukar untuk menjelaskan atau menerangkan sesuatu yang betul kepadanyal, kerana tidak akan faham, sebabnya, bagai mana menerangkan sesuatu yang betul kepadanya, sedangkan otaknya sudah tidak betul.

Mungkin selama ini, individu ini, hanya mencuri beras atau makanan milik orang lain, sebab itu masih dapat hidup. Sebabnya, kalau dilihat apa yang dia cakap, semua makanan yang diperolehi itu adalah percuma.

Pengguna facebook ini, fikir kelapa sawit itu tumbuh sahaja, kemudian minyak keluar sendiri, demikian juga minyak, terpancut sahaja di bawah dasar laut. 

Orang sebegini, buang masa memberi penjelasan, sebabnya, dia tidak akan faham-faham, sebabnya, namanya juga orang bodoh.

Dia tidak akan faham, kalau diberitahu, bahawa industri minyak itu, padat modal, dia tidak faham, bahawa ladang kelapa sawit itu perlu kos, dia fikir, semuanya, macam air banjir, mengalir begitu sahaja.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook