Latest News

Tuesday 12 December 2017

PRU-14: BN Sabah Perlu Transformasi


1. Menjelang pelancaran Transformasi Nasional tahun 2050 (TN50), Sabah perlu menyedia tapak. Caranya, Sabah perlu transformasi dengan mengemukakan calon-calon muda pada PRU-14.


2. Kalau dilihat dalam daripada wakil-wakil rakyat yang ada, tidak kurang 21 DUN dan 11 Parlimen perlu calon-calon muda.

3. Calon-calon lama atau wakil rakyat lama, perlu memberi peluang kepada pemimpin penerus, supaya berlakunya peremajaan kepimpinan.

4. BN Sabah hanya perlu mengekalkan berapa pemimpin kanan sebagai pembimbing kepada pemimpin muda.

5. Bagi parti Umno, hanya cukup mempertahankan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi dan beberapa pemimpin yang berusia antara 50-60 tahun sebagai pembimbing kepada pemimpin baharu, manakala pemimpin yang telah berusia di atas itu termasuk mereka yang beberapa penggal menjadi wakil rakyat perlu memberi peluang kepada pemimpin pelapis yang berpotensi.

6. Zaman digital dan dunia tanpa sempadan masa ini, memerlukan tenaga baru, pemikiran baru sesuai dengan perkembangan masa.

7. Dun Putatan misalnya perlu tenaga muda, mengingat perkembangan pesat kawasan itu, demikian juga Sulaman, Balung, Labuk, Paginatan, Kawang, Pantai Manis, Karambunai dan beberapa DUN lagi perlu tenaga muda.

8. Bagi kawasan Parlimen, Kalabakan, Libaran, Pensiangan, Silam, Putatan dan beberapa kawasan lagi juga perlu calon-calon muda.

9. Pertimbangan Bn Sabah adalah, pengundi muda yang mewakili 40% daftar pemilih. Sabah mempunyai 1.043juta pengundi bagi PRU-14.

10. Cadangan Ketua Pemuda Umno Sabah- Yamani Hafez Musa, yang mengesa agar Bn Sabah memberi peluang kepada calon-calon muda pada PRU-14 yang hanya menghitung hari, menepati selera masa kini.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook