Latest News

Saturday 13 January 2018

PRU-14 SABAH: PARTI ATAU CALON?


ADA dua kategori pengundi, khususnya di luar bandar. Ada kelompok pengundi fanatik pada calon, ada juga pengundi fanatik pada parti, atau kedua-kedua-duanya.


Fanatik pada parti tiada masalah, sebabnya, parti mesti bertanding. Yang menjadi masalah adalah fanatik pada calon. Fanatik pada calon, adalah faktor utama, kawasan tradisi sesebuah parti kalah pada pilihan raya, hanya kerana protes pengundi, kerana calon pilihan tidak dicalonkan.

Jika peratusan fanatik pada parti lebih tinggi berbanding calon (pemimpin), maka parti yang bertanding memilih calon pilihan parti, maka calon itu boleh menang, di kawasan tradisi parti itu.

Pada PRU-14, dikhabarkan, bahawa pucuk pimpinan, akan memilih, calon yang termasuk dalam kategori pilihan pengundi dan pilihan parti, iaitu calon yang mempunyai kumpulan penyokong sendiri selain sokongan ahli parti.

Menerusi keputusan itu, maka tidak akan timbul undi protes, yang boleh menyebabkan calon kalah.

Di Sabah, ada bebebarapa kawasan yang termasuk dalam ketegori, di mana calon yang mempunyai pengundi fanatik, kemungkin tidak dicalonkan, kerana pertimbangan strategi. Untuk meneutralisasikan keadaan pada kawasan itu, maka jentera pilihan raya kena berkerja dua kali ganda, bagi memastikan kemenangan.

Parti Bn Sabah, tiada masalah memilih calon, kerana ramai calon-calon berpotensi. Apa yang penting bagi Bn, adalah mengatur dan mengurus jentera parti selain menguasai setiap Pusat daerah Mengundi (PDM). Sifar masalah pada peringkat PDM, adalah tanda-tanda kemenangan!!!.

Pada peringkat sekarang, keutamaan calon-calon yang diberi signal untuk mewakili Bn, perlu memantapkan setiap PDM di kawasan masing-masing. Pastikan bermula daripada sekarang sehingga pembuangan undi, setiap PDM diatur dengan baik dan teratur. Jangan lagi toleh ke belakang, apa tah lagi terpengaruh dengan dakwaan-dakwaan akaun palsu dalam laman sosial, bermula daripada sekarang, “head count” adalah keutamaan.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook