Latest News

Monday 5 February 2018

BAGAIMANA CARA MENGENAL BERITA PALSU?


APABILA sesuatu berita mengundang kecemasan, permusuhan dan kebencian, dan seterusnya menjemput orang yang membacanya nerdebat, maka berita itu tergolong berita palsu. Contoh berita palsu, sebanyak 40ribu pengundi Bangla mengundi pada PRU-13, atau video yang merakamkan pemberiaan kad pengenalan pada rakyat asing, atau gambar-gambar jentera berat, kononnya digunakan untuk pembalakan.


Berita tidak bersumber, berita tidak seimbang, berita menunjukkan ideologi, adalah antara ciri-ciri berita palsu.

Selain itu, berita-berita yang menggunakan rujukan “tidak bernama” “enggan disiarkan nama” sebenarnya adalah ciri-ciri berita atau laporan palsu.

Laporan-laporan seumpama ini, digemari dimuat naik di laman-laman sosial termasuk blog-blog, malah digunakan oleh portal-portal berita atas talian yang pro pembangkang.

Istilah “risikan kami” “jumpaan kami” “merujuk nama-nama palsu”, kemudian memuat naik satu laporan di media sosial di mana laporan itu memburukkan pihak-pihak tertentu, mengulas sesuatu, seolah berlaku, juga merupakan ciri-ciri berita palsu.

Ciri utama berita palsu apabila yang memuat naik atau memviralkan berita seumpama itu daripada akaun palsu. Atas sebab itu, pelayar internet, jika terbaca berita atau laporan-laporan yang bersumber daripada akaun palsu, atau akaun tidak jelas, termasuk menggunakan profile lambing-lambang atau logo, maka berita seumpama itu, boleh dianggap sebagai berita palsu.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook