Latest News

Wednesday 7 February 2018

SATU LAGI BERITA PALSU DARI PEMBANGKANG

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Apa macam sudah ratus-ratus juta yang Musa sama si Najib... Oleh FB Page Ini Sabah Bah (screenshot)

SEMALAM, gambar lama ini tular di media sosial, kononnya banjir di Penampang, sedangkan gambar ini adalah gambar tahun 2017 semasa kejadian banjir kilat di kawasan itu.

Memang kerajaan Persekutuan sudah memberi dana ratusan juta untuk membina tebatan banjir di kawasan Penampang. Cara membina dan bentuk tebatan itu sedang dirangka oleh JKR dan Jabatan Parit dan Saliran (JPS), selain itu, jabatan tanah dan Ukur melalui Pejabat Daerah Penampang sedang berbincang dengan pemilik tanah yang terbabit dengan pembinaan tebatan banjir. Peruntukan belum digunakan dan masih tersedia.

Kamu fikir, membina tebatan banjir itu sama dengan membuat roti canai atau masak mee segera? Kerana pengguna facebook itu tiada pengetahuan berkaitan kejuruteraan, maka akan membuat dakwaan seumpama, kerana hanya untuk syiok sendiri. Inilah masalahnya, kalau orang yang tiada kait mengait dengan kejuruteraan, sebab apabila memberi komen, terserah kebodohan.

Seharusnya, pengguna facebook ini, kalau memang peduli berkaitan banjir, datanglah ke pejabat Daerah untuk bertanya, status projek itu, kemudian muat naik jawapan Pegawai Daerah, jika hanya komen seumpama ini, maka ianya termasuk BERITA PALSU. Dengan ada pengguna facebook yang suka sangat menyebar berita palsu, maka mempercepat pengumbalan undang-undang anti berita palsu, menerusi undang-undang itu nanti mereka yang menyibarkan berita palsu akan didenda sejumlah wang sehinggakan orang itu jatuh muflis. Kepada pengguna facebook itu, kumpul-kumpul lah wang sebanyak mungkin mulai daripada sekarang.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook