Latest News

Monday 5 March 2018

TANAH ADAT: DAKWAAN KARUT PIHAK TIDAK BERTANGGUNGJAWAB

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Bila dia teriak APA REVIEW2... Oleh FB Mike lius (screenshot)

Pemberian Geran Komunal untuk tanah adat, dilaksanakan selepas Tan Sri Musa Aman menjadi Ketua Menteri.

Geran komunal dimajukan bersama dengan penduduk yang diberi geran komunal untuk menigkatkan penduduk terbabit, antaranya penanaman kelapa sawit atau getah.

Kepada penyokong parti Warisan, kamu janganlah terlalu menutup akal dan pengetahuan berkaitan maklumat, kerana maklumat seumpama itu boleh digoogle kerana dilaporkan oleh media tempatan.

Kerajaan Sabah, sangat prihatin terhadap rakyatnya. Umpamanya, jika sesebuah kawasan yang dikatakan termasuk dalam tanah NCR, akan tetapi dalam gazet adalah kawasan hutan yang dilindungi, kerajaan negeri akan mengeluarkan kawasan itu daripada hutan yang dilindungi/kekal kemudiannya ditukar kepada geran komunal. Tujuan geran komunal, supaya tanah tidak boleh dijual, ertinya tanah itu boleh diwarisi. Berbeza dengan pendekatan Datuk Shafie, mahu memansuhkan geran komunal, supaya tanah adat boleh dijual. Shafie marah sangat, kerajaan negeri tidak meluluskan penjualan tanah di Tongod kepada RISDA, yang menyebabkan kehilangan wang pendahuluan sebanyak RM15.5 juta kerana dilarikan oleh partner Naib Presiden parti Warisan.

Pendakatan Shafie, supaya semua tanah-tanah adat di Sabah bertukar tangan, agar nanti rakyat Sabah akan jadi tanah dipijak tetapi milik orang lain.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook