Latest News

Monday 2 April 2018

LORI BALAK DI SABAH MILIK SIAPA ?

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Pengumuman Pengerusi Tetap UMNO Beluran... Oleh FB Mohd Azis Bin Haji Jamman (screenshot)

Tahu kah anda, kayu balak diperlukan oleh indutri perabut, perumahan dan pembangunan lain. Zero pembalakan menyebabkan industri perabot, perumahan dan pembangunan lain akan musnah. Bagi menampung industri tersebut, maka pembalakan terpilih diperlukan.

Sabah mempunyai perjanjian dengan syarikat-syarikat dalam konsesi FMU ( Forest Management Unit) sehingga tahun 2092. Syarikat-syarikat itu telah melabur jutaan ringgit untuk tujuan penanaman hutan semula, namun pada masa yang menebang kayu yang sudah matang.

Dalam proses peremajaan hutan, menebang pokok-pokok matang adalah sebahagian daripada proses itu. Tanpa menebang, pokok-pokok matang, maka pokok-pokok yang baru tidak akan membesar.

Pokok-pokok matang perlu ditebang, jika tidak pun, pokok-pokok akan mati sendiri.

Menerusi pengurusan hutan Sabah yang diiktiraf oleh World Timber Organusation (WTO), dilaksanakan penebangan pokok terpilih, sebab itu, ukuran atau size batang-batang kayu itu adalah sama besar.

Sesiapa sahaja bebas menyelidik termasuk daripada parti Warisan Sabah, kemana batang-batang balak itu berakhir, kerana pembalakan yang dilaksanakan kerajaan negeri, adalah pembalakan teratur, dan terpilih.

Kerajaan Negeri, tidak boleh mengelak daripada menebang pokok-pokok balak, kerana banyak industri yang terlibat dengannya.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook