Latest News

Monday 23 April 2018

MENGAPA UMNO DIHARAMKAN?

 TULISAN DI BAWAH ADALAH/FAKTA/IDEA/PENERANGAN/PENCERAHAN/PENDAPAT/MAKLUM BALAS PENULIS TERHADAP ISU:

(i) Satu lagi insentif utk rakyat Malaysia yg ingin melihat UMNO... Oleh FB Mohd Azis Bin Haji Jamman (screenshot)

Dalam perlembagaan Umno, perkara utama, adalah mesyuarat peringkat cawangan, peringakat bahagian, kemudiannya perhimpunan Agung tahunan. Manakala, pemiihan, meskipun tertulis hendaklah mengadakan pemilihan setiap 3 tahun, namun Ahli Majlis Tertinggi (AMT) diberikan kuasa menundah kepada satu tarikh tertentu, asalkan mendapat kebenaran atau kelulusan ROS. Klusa dalam perlembagaan parti berkaitan kuasa-kuasa AMT dan asalkan MENDAPAT kebenaran atau kelulusan ROS, telah diguna pakai parti, sebab itu ROS memberi kelulusan penundahan pemilihan parti sehingga April 2019.

Isu pihak yang bukan ahli Umno yang cuba menjadi hero berkaitan Umno, sebenarnya, hanya meraba-raba, bukan betul pun. Mereka hanya cemburu, kerana PPBM- parti Tun Dr Mahathir telah digantung sementara selama 30 hari, kerana mematuhi perlembagaan sendiri. Sebenarnya, ROS sudah meminta parti itu mengemukakan dokumen-dokumen yang dikehendaki, akan tetapi pengurusan parti tidak dapat memberikannya, kerana memang dokumen-dokumen tiada. Berbeza dengan Umno, setiap mesyuarat cawangan, bahagian dan Perhimpunan Agung serta laporan-laporan kewangan semuanya dihantar kepada ROS, dan semuanya mengikut perlembagaan parti.

Hanya pemilihan parti, AMT mengunakan kuasa yang pada mereka sesuai dengan Perlembagaan parti, sudah tentunya atas kebenar dan kelulusan ROS.

Sebenarnya, dalam perlembagaan parti, jika ada ahli membawa hal parti ke mahkamah, parti mempunyai kuasa memecat ahli itu. Sebenarnya, mahkamah tiada kuasa mandamus berkaitan parti. Tindakan 16 orang yang mengaku sebagai ahli parti, hanya menyalah gunakan mahkamah, dan tiada locus standi.

Kepada para ahli Umno, jangan terpengaruh tindakan pihak-pihak tertentu, seperti mana surat arahan Setiausaha Agung parti.
  • Facebook Comments
Scroll to Top

Like FB Anti Fitnah Sabah

Informasi terkini Sabah di Facebook